کد مطلب:43786
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:52
چرا در رابطه زن و شوهر تمام امتيازات به مرد داده شده؟ چرا تمام حق تصميم گيري ها با مرد است؟
در نظام آفرينش امتيازها بر اساس تقوي و تقرب به حضرت حقتعالي مي باشد بنابراين ممكن است زني بر مردي بالعكس فضيلت و برتري داشته باشد و جنس مرد و زن در اسلام نه نشانه برتري و ارزش و نه علامت ضد ارزش است بنابراين آنچه مرد در زندگي و كانون خانوادگي در اسلام به او واگذار گرديده مسئوليت و خدمتگذاري به اعضاي خانواده است در قالب مسئوليت و مديريت زندگي و حمايت و تأمين نيازمنديهاي خانوادگي بر اساس آمادگي بيشتر جسماني وخطرپذير بيشتر مرد مي باشد و تنها تصميم گيري در راستاي هدايت و تدبير زندگي در قلمرو اختيارات مرد نهاد شده است . براي موفقيت در تدبير چنانكه همه مديريتهاي اجتماعي همراه با فرمانروائي و صدور فرمان است. بنابراين :
1- 1- همه امتيازات به مردها واگذار نگرديده.
2- 2-آنچه به مرد واگذار گرديده در چهارچوبه منزل مسئوليت و تأمين نيازهاي زندگيست نه امتياز و برتري.
3- 3-تنها تصميم گيريها مؤثر در تدبير و هدايت كانون خانواده حق مرد است از آن جهت كه مدير است و فرمانروائي لازمه مديريت است نه تمام حق تصميم گيري با مرد باشد.
استاد آية ا... جوادي آملي در اين باره فرموده اند:
بايد توجه نمود كه اگر زن در مقابل مرد و مرد در مقابل زن به عنوان دو صنف مطرح است ، هرگز مرد قوام و قيم زن نيست و زن هم در تحت قيموميت مرد نيست بلكه قيمومت مربوط به موردي است كه زن در مقابل شوهر و شوهر در مقابل زن باشد. قوام بودن در اين مقام نيز نشانه كمال و تقرب الي الله نيست همچنانكه در وزارت خانه ها ، مجامع و جامعه ها ، افرادي هستند كه قوام ديگري يعني مدير ، مسئول و رئيس و مانند آن هستند اما اين مديريت ، فخر معنوي نيست بلكه يك مسئوليت اجرايي است و ممكن است كه كسي كه رياست آن مؤسسه را بر عهده ندارد خالصانه تر از قيم كار بكند و پيش خدا مقرب تر باشد. قوام بودن مربوط به مديريت اجرايي است زيرا كه قران مي فرمايد: الرجال قوامون علي النساء بما فضل الله بعضهم علي بعض و بما انفقوا مناموالهم.
در نتيجه اولا: الرجال قوامون علي النساء مربوط به زن در مقابل شوهر است نه زن در مقابل مرد ثانيا: اين قيموميت معيار فضيلت نيست بلكه وظيفه است ثانيا قيم بودن زن و مرد در محور اصول خانواده است.(1)
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
1)زن در ايينه جمال و جلال الهي ،ص391 و 392
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.